måndag 2 juli 2012

Lin-sjal

Jaha, då var det åter dags att blogga. Ännu en sak har alltså färdigställts. Det är faktiskt riktigt härligt när de påbörjade projekten krymper i antal och blir till något användbart istället. Och just användbart blev detta projekt. Kommer nog använda den varje tråkväders-dag under hela sommarhalvåret. För på blåsiga västkusten så är det skönt med en sjal runt halsen.
Hela sjalen
Jag är så glad över resultatet och har redan invigt den, fast den blev färdig sent igår kväll. Och om ni funderar på att sticka den, så ska jag direkt nämna att det inte är ett nybörjar-projekt. Inte för att mönstret är svårt (består dock av omslag och ihoptagningar), utan för att om man tappar en maska så kan man få ett rent helvete med att plocka upp den, utan att repa upp alltihop.

Närbild på mönstret
Just detta vet jag av egen erfarenhet, då jag inte tänkte mig för, utan stickade förlångt innan avmaskningen och behövde ta upp ett par varv. Resultatet av att ta upp ett par varv var att jag fick sticka om tio istället, och så många svordomar som jag sa igår kväll, brukar jag nog inte ens säga på en hel månad. En hel timme extra tog det att färdigställa den och jag var nästan rädd för att jag skulle behöva göra om hela sjalen när garnet bara gled upp längre och längre ner bland de vackra omslagen.
Men nu är den klar och jag är stolt och nöjd över resultatet. Det var en liten utmaning, men när jag väl kom underfund med mönstret, så gick det som en dans.
Fakta
Mönster: 2109 från Ullcentrum Öland
Garn: Ullcentrums lingarn Linea
Garnåtgång: 1 härva (85g då det var andrahandsortering)
Stickor: 6mm
Storlek: ca 22cm bred och 174cm lång
Klar: 1 Juli 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar