torsdag 7 juni 2012

Ullsjal med sidenband

Flitens lampa lyser på kvällarna hemma hos mig just nu. Stickprojekt efter stickprojekt blir färdigt. Inga nya ufo:s, några gamla har försvunnit och jag känner verkligen helt nöjd.

Nu har jag dessutom börjat ta ur mitt garnlager och gjort klart ett projekt som jag planerade förra sommaren. Passade på att köpa garnet då det reades ut. Detta självrandiga garn utgick då ur Marks & Kattens garnsortiment, medans de enfärgade fortfarande finns kvar.


Då jag fick för mig att göra ökningarna genom omslag, så skapas det hål längs sidorna och denna gång fick jag för mig att det vore snygt att trä i ett satinband genom dem. Så jag tog med mig sjalen och gick till "Knapp-Carlssons" där jag fick god hjälp och fastnade för denna ljusa aprikos-rosa färg som smälte in i den övriga färgen och ändå gav pricken över i:et! Dessutom lärde expediten mig att man kan bränna kanterna så bandet in fransar sig. Vilket var till stor nytta.


Så nu hoppas jag bara att min underbara svägerska Sudad kommer älska sin försenade födelsedagspresent lika mycket som jag gör. Den borde passa henne perfekt och vara till nytta under ljumna sommarkvällar på altanen eller till en fin klännig. Ja, användningsområderna är ju ofantligt många med en ljuvlig sjal.

Fakta
Mönster: Lägg upp 5 maskor, sticka ett varv och öka sedan varannat varv genom omslag innanför 2 kantmaskor på vardera sida. Rätstickas.
Garn: M&K Eco Ull Multi färg 2013
Garnåtgång: 4 nystan á 50g
Övrigt: 3m satinband ljust aprikos-färgat
Stickor: Rundsticka 12mm, 80cm
Storlek: ca 130cm bred och 68cm hög
Klar: 7 Juni 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar