torsdag 19 februari 2015

Pärlsjal

När jag och mamma gick i Haga under sensommaren, så fick mamma syn på en sjal i en butik. Den var stor, hade detta spetsmönster, spetskant och var beströdd av pärlor. Självklart maskintillverkad och med pärlorna påsydda efteråt.


Så när jag skulle fixa en födelsedagspresent, så visste jag exakt vad jag var ute efter. Färgen hade mamma redan godkänt och efter att ha letat diagram till spetsmönstret i sjalen, så det var bara att skrida till verket.


Skillnaden är att denna sjal är ett rent hantverk. De pärlemorskimrande plastpärlorna är påträdda på garnet och har stickats på plats och bomullsspetsen sydde jag fast med små, små kaststygn, vilket tog närmare 3 timmar! Men det var väl värt varenda minut, för resultatet är ju rustikt och samtidigt så otroligt elegant.


Fakta
Mönster: Utgick ifrån "Fiffi" på Ravelry och la till pärlor och spetskant.
Garn: Drops Merino extra fine
Garnåtgång: 5 nystan
Stickor:  6 mm
Tillbehör: Näst intill 300 st pärlor och 3 m spets
Storlek: Stor
Klar: 19 Februari 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar